Mały miś w świecie wielkiej literatury.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
Cel projektu:
Celem głównym projektu jest rozwijanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce i za granicą.
Cele szczegółowe:
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,
- wprowadzenie dziecka w świat literatury,
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,
- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,
- włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego,
- promocja przedszkola,
- rozwijanie współpracy między nauczycielami.
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
- wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny - rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami. tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi;
- wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie - codzienne czytanie dzieciom, poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich;
- podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów - dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci;
- działanie na rzecz poznawania polskiej kultury - prezentacja polskiej literatury dzieciom.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się; kompetencje obywatelskie; kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Rozwijanie czytelnictwa:
- codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia - przewodnika dzieci po świecie literatury;
- zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom;
- prowadzenie dzienniczka;
- stworzenie przedszkolnego kącika książki.
Opis:
Dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę - misia, który w roku szkolnym 2022/2023 odbędzie czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. W przedszkolu pluszak „zamieszka” w kąciku czytelniczym. Zostanie nadane mu imię i będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, będą wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia.